blogg & marknadsföring

Bloggmarknadsföring är ett sätt att kommunicera budskap där man kombinerar en blogg med just marknadsföringssyften. Ett mycket effektivt sätt att levandegöra budskap och skapa diskussioner och feedback!

Kort om ämnet: En blogg är en så kallad webblog som idag kan vara en webbsida för att kommunicera budskap i bloggformat. Små personliga budskap med återkommande teman som andra kan läsa, abonnera på och om möjligt kommentera.Det kan vara en dagbok, anteckningar, en journal, en produktblogg, en utbildningsblogg eller helt enkelt ett ställe där någon delar med sig av sina tankar ideer för att nå ut till en viss publik. En variant av detta är mikrobloggen eller twittern.

Bloggmarknadsföring bra för sökmotorer och publik

En blogg är ett fantastiskt verktyg för att skicka ut texter i cyberrymden där sökmotorer indexerar och människor plockar upp budskap och om möjligt för vidare. Bloggen fyller sitt syfte för att skapa både god indexering och länkningar via sökmotorer men även för att nå ut till människor som söker efter relaterade artiklar på sökmotorerna. En blogg fyller också ett syfta i den virala marknadsföringen, dvs. för att sprida rykten om vad du har skrivit och relaterade länkar, tips för läsning, delade artiklar och kommentarer som andra hänvisar till.

Bloggmarknadsföring är experternas verktyg

Med tanke på potentialen i vad som skrivs i bloggar så bör varje företag som sitter på viktig kunskap börja blogga. Bloggen har bliivt lite av "experternas" kanal för att sprida kunskap. Och den som bloggar får ofta bli en expert för sin publik. Vilken möjlighet detta är för dig som troligtvis sitter på ton av information som skulle kunna vara till nytta för dina kunder och hjälpa dem i deras verksamhet.

Detta visar vlket bra marknadsföringsverktyg en blogg kan bli om man arbetar metodiskt, seriöst och med målet att sprida nyttig infomation.

Blogg för produktmarknadsföring eller utveckling

Ett annat sätt att använda sig av bloggen är att skriva om produkter eller produktutveckling för att hålla målgruppen informerad om vad som händer i företaget. Dina läsare kan då prenumerera på din blogg eller twitter för att följa dina publikationer. Dessutom vet du aldrig hur många människor som sporadiskt besöker din webbsida för att se hur det går med vissa produkter, uppdateringar, releasedatum, information om funktioner eller tips och råd för användning. Med en blogg kan du underhålla en målgrupp och hålla dem intresserad av din verksamhet.

Blogg för att bygga varumärken och skapa feedback

Kom igång med en företagsblogg redan idag. En blogg kan vara ett mycket kraftfullt sätt att nå ut med sitt budskap, påverka opinionen eller stärka ett varumärke. Just att läsarna kan interagera med dig "live" gör att man återvänder för att höra vad du säger och för att ge feedback. En tränad företagare eller politiker vet att just feedback från den målgrupp man vill nå är något av det värdefullaste man kan få, och man är ofta beredd att lägga ner stora pengar och resurser på att få tag i denna feedback.

En företagsblogg kan bli ett oerhört värdefullt verktyg i denna kommunikation med just din värld.

Kom igång snabbt och bekymmersfritt

Vi hjälper dig gärna att installera en egen personlig bloggsida eller en företagsblogg på det sätt som du vill ha den. Vi kan också skapa en persona som blir ditt företags ansikte utåt i bloggvärlden.

Kontakta oss idag för hjälp med att starta en blogg