kriterier för indexering och sökmotorplacering?

Gör en analys av din webbplats inför sökmotoroptimeringen

Här ska vi kortfattat förklara vilka kriterier sökmotorer använder för att först indexera din hemsidas innehåll och sedan avgöra vilken placering din hemsida skall ha i förhållande till andra webbplatser i sökresultatet. Detta är också utgångsläget för för analys av din webbplats inför sökmotoroptimeringen.

Verkligt innehåll är grund för indexering och kvalitetsbedömning

Vi koncentrerar oss nu på hur sökmotorn Google läser och bedömer din hemsida. Dels därför att Google är störst, men också därför att de är mest kritiska i sin bedömning. Fungerar det på Google så fungerar det även bra hos de andra sökmotorerna.

Som vi förklarat tidigare så söker Google's robot (som kallas Googlebot) efter ord som kan anses vara nyckeord på din hemsida. Även om du och jag tycker att det är uppenbart vad texten handlar om, så måste vi komma ihåg att Googlebot är en robot och inte en människa. Googlebot anser att nyckelord är de ord som återkommer i sidtitel, rubriker, texter och länkar, och som matchar varandra inbördes.

{ FacileForms : sokmotor }

Alltså tittar Google på följande kriterier för att bedöma och indexera din hemsida:

  1. Sidans titel – den text som står överst i ramen på din webbläsare när du surfat till sidan. Denna sida har texten, ”Kriterier för indexering av hemsidan och Google sökmotorplacering”. Titeln ska vara en grammatiskt korrekt text och innehålla max 66 tecken (inkl. mellanrum) för rymmas i Googles sökresultat. Nyckelord skall inte upprepas. Sidtitlarna ska motsvara innehållet individuellt på varje sida inom webbplatsen.
  2. Sidans rubriker. Låt oss säga att din hemsida handlar om sökmotorer. Om inte ordet ”sökmotorer” finns med i sidans huvudrubrik så anser Google att sidan knappast är viktig för den som söker efter information om just sökmotorer. Observera att roboten endast upptäcker en rubrik om den är kodad som en rubrik skall vara kodad. En huvudrubrik skall vara omgiven av taggen i sidans html-kod. En underrubrik skall ha taggen etc. Finns inte dessa koder så har hemsidan enligt Googlebot inga rubriker alls.
  3. Sidans textparagrafer. Nu läser roboten igenom texten. Det ord som är vanligast förekommande i din text bedömer roboten som sidans nyckelord. Om nyckelordet inte finns i första meningen så anser Google att författaren inte riktigt har bestämt sig för vad hon/han ska skriva om. Dina viktigaste nyckelord måste alltså finnas i textens början och sedan återkomma på samma sida.
  4. Webbplatsens interna länkstruktur. Webbplatsens menyer bör inte vara byggd av krångliga script eller utav länkade bilder, utan av textlänkar där länktexten innehåller det viktigaste nyckelordet för målsidan.
  5. Inkommande länkar från andra högkvalitativa webbplatser. Google har ett system som kallas PageRank som visar vilken vikt Google ger en enskild webbplats ur just länkhänseende. En länk från en webbplats med hög PageRank betyder mer för din hemsida än en länk från en sida med låg PageRank. Detta är idag inte lika viktigt i Googles totala kvalitetsbedömning som det var för ett par år sedan, och idag använder man en avancerad logaritm för att bedöma om dina inkommande länkar är naturliga eller ett resultat av ansträngningar som sökmotorn bedömer som fusk. Naturliga länkar från webbsidor med ett innehåll som matchar dina nyckelord, och helst med nyckelord i själva länktexten, kommer dock att ha en klart positiv inverkan, inte bara på din PageRank, utan även på sökresultatspositionen för dina nyckelord.

Det var en kortfattad genomgång av de mest grundläggande principerna för sökmotoroptimering. Innan vi sätter igång med sökmotoroptimering - bör vi kolla vilka sökord verkligen används av människor som söker på Internet.. Läs mer om sökordsanalys.