sökords- och konkurrensanalys för relevant positionering

En del av optimeringsarbetet går ut på att identifiera och hitta rätt sökord eller nyckelord som dina tjänster och produkter passar in på och som du vill synas med i Google.

Möt sökningar med passande erbjudanden

För att lyckas med detta måste vi veta vilka sökord som används och vilka sökningar du verkligen kan erbjuda ett attraktivt svar på. Ibland handlar det om enstaka sökord men ofta även kombinationer av nyckelord som personer söker efter i sökmtorerna för att hitta information för.

Sedan behöver vi se över konkurrenssituationen i sökresultatlistan och fråga oss vad det kräver av oss att uppnå goda placeringar och vilken insats detta kräver.

När vi är överens om målsättningar kan vi börja jobba med sökmotoroptimeringen och skapa landningssidor som kan ta han om besökarna på bästa sätt.

Relevant innehåll och relevanta sökord

{ FacileForms : sokmotor }

I arbetet med sökordsanalys gäller det inte bara att hitta massor med roliga sökord som man skulle kunna listas under utan även förstå vem som söker efter vad? Det är lika viktigt att första hur målgruppen söker och vad de söker efter som att kunna identifiera sökorden.

När vi väl har en överblick över vilka sökningar som görs som skulle kunna passa in på de tjänster som ni erbjuder så börjar arbetet med att relevanskontrollera innehållet i er webbsida.

För att nå höga placeringar i Google och övriga sökmotorer är relevansfrågan minst lika viktig som själva söktermen. Ditt textinnehåll skall altså reflektera sökorden på ett rimligt sätt. Det är dessutom utomordentligt viktigt ur användarsynpunkten att det besökare hittar på er webbsida verkligen stämmer överens med det som han söker efter.

Innebörden i sökordet eller sökordskombinationen skall helst förklaras i en säljande beskrivning som syns under sökordet i Googles träfflista. Ju mer harmony och relevans dina texter har desto bättre chans har du att få rätt indexering och bra bedöming av Google.